علائم و تشخیص ویروس فلج حاد اسرائیل (IAPV)


 

بررسی اجمالی سریع !
ویروس فلج حاد اسرائیلی Israeli Acute Paralysis Virus (IAPV) یک تهدید قابل توجه برای کلنی های زنبور عسل ناشی از یک ویروس با نام RNA است. این ویروس از خانواده Dicistroviridae  است و می تواند منجر به عفونت های کشنده و ریز کشنده در زنبورها شود. این ویروس برای اولین بار در سال 2004 در زنبورستان های اسرائیل شناسایی و شناخته شده است که از طریق بلعیدن منتشر می شود و منجر به علائمی مانند فلج، لرزش، ناتوانی در پرواز و تیره شدن و ریزش مو در زنبورها می شود. این ویروس همچنین با اختلال فروپاشی کلونی (CCD) نیز مرتبط است.

انتقال IAPV می تواند در داخل و بین کلنی ها و همچنین از طریق ناقلانی مانند کنه Varroa که با تضعیف سیستم ایمنی زنبورها تأثیر ویروس را تشدید می کند ، رخ دهد. عوامل استرس زا، از جمله قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و کمبودهای تغذیه ای، می توانند حساسیت به IAPV را افزایش دهند .

برای مدیریت و کنترل IAPV، رعایت بهداشت مناسب کندو، ارائه تغذیه مناسب و انجام نگهداری منظم کندو توصیه می شود.راه حل های فرهنگی، شیمیایی و فیزیکی نیز برای به حداقل رساندن عفونت توصیه می شود.به عنوان مثال، کاهش تراکم کلنی، استفاده از نژادهای زنبور عسل مقاوم به کنه های واروآ و استفاده از درمان های شیمیایی طبیعی مانند تیمول و بره موم می تواند موثر باشد.روش‌های فیزیکی مانند برداشتن شانه‌های قدیمی و تشویق رسوب بره موم در کندوها نیز مفید هستند.

؛؛ فهرست مطالب !
    درباره ویروس فلج حاد اسرائیل
    مسیرهای انتقال
    علائم ویروس فلج حاد اسرائیلی
    اثرات ویروس فلج حاد اسرائیل بر کلنی های زنبور عسل
    انتقال ویروس فلج حاد اسرائیلی
      -  به صورت عمودی
      -  به صورت افقی
      -  واروآ ویرانگر

    تشخیص و مدیریت عفونت های ویروسی فلج حاد اسرائیل
    کنترل و درمان ویروس فلج حاد اسرائیل
      -  رویکردهای مدیریتی
      -  رویکردهای فیزیکی
         1. شانه های قدیمی را بردارید
         2. رسوب بره موم

    رویکردهای شیمیایی
         1. درمان تیمول
         2. محلول بره موم
         3. عصاره قارچ

    نتیجه

درباره ویروس فلج حاد اسرائیل
ما زنبورداران با چالش‌های زیادی روبرو هستیم که از شکارچیان، بیماری‌های زنبور عسل، آفات، انگل‌ها و عناصر آب‌وهوایی متغیر است.برای پرورش یک کلنی موفق زنبور عسل نیاز به روحیه بالایی دارد. از جمله بیماری هایی که کلنی های زنبور عسل را فلج می کند، ویروس فلج حاد اسرائیل (IAPV) است.این یکی از ویروس های RNA است که تهدیدی جدی برای سلامت و رفاه کلنی های زنبور عسل ما است.باعث برخی عفونت های کشنده و زیر کشنده می شود. IAPV در خانواده Dicistroviridae قرار می گیرد.

بیشتر ویروس ها از طریق بلع وارد سیستم زنبور عسل می شوند. پس از داخل شدن، از سلول های اپیتلیال روده عبور می کنند. بهداشت صحیح کندو ، تغذیه خوب و نگهداری منظم کندو می تواند به پیشگیری از بسیاری از ویروس ها و بیماری ها در کلنی های زنبور عسل کمک کند. راه‌حل‌های فرهنگی، شیمیایی و فیزیکی نیز به حداقل رساندن و از بین بردن عفونت‌ها در صورتی که کندو قبلاً آلوده شده باشد، کمک می‌کند.ویروس فلج حاد اسرائیل (IAPV) همانطور که از نامش پیداست، اولین بار در سال 2004 و در زنبورستان های اسرائیل کشف شد. در آن زمان این ویروس باعث مرگ و میر و تلفات سنگین قابل توجهی در زنبورهای عسل شده بود.

آزمایشات آزمایشگاهی تایید کرد که این ویروس در خانواده Dicistroviridae قرار دارد، به این معنی که نسبت نزدیک به ویروس زنبور کشمیر (KBV)، ویروس فلج مزمن زنبور عسل (CBPV) و ویروس فلج حاد زنبور عسلABPV)) است . جدای از رابطه ژنتیکی نزدیک، این ویروس ها در برخی ویژگی های بیولوژیکی و به عنوان مثال مرحله اولیه زندگی میزبان مشترک هستند. آنها همچنین در زمان آلودگی، بدون علامت، شیوع کم و در عین حال گسترده را نشان می دهند. این رویه بر خلاف شدت بالای تجربه شده در بیماری های عفونی است. ویروس فلج حاد زنبور عسل در مقایسه با دو عفونت دیگر از نظر ویژگی های ژنتیکی و سرولوژیکی متفاوت است.

کلنی های زنبور عسل با آلودگی به ویروس فلج حاد اسرائیلی می توانند بدون نشان دادن علائم عمده باقی بمانند. این ویروس ایمنی زنبور عسل را ضعیف می کند و با دخالت عوامل استرس زا منجر به مرگ و میر زنبورهای عسل می شود. قبل از مرگ زنبورهای بالغ آلوده ، علائم مختلفی ظاهر می شود. این علائم شامل فلج، لرزش، عدم توانایی پرواز و تیره شدن و ریزش مو در قفسه سینه و شکم است.

محققان مختلف ارتباط نزدیکی بین عفونت‌های ویروسی و خطر بیشتر فروپاشی کلنی در فصلی مانند زمستان شناسایی کرده‌اند.اشاره شد که کلنی‌هایی با تعدادی ویروس نشانه‌های اختلال فروپاشی کلونی (CCD) را نشان می‌دهند که نشان می‌دهد ترکیبی یا گروهی از ویروس‌ها مقصر اصلی این مورد هستند که سلامت زنبور عسل را به خطر می‌اندازند.

مسیرهای انتقال
ویروس های فلج حاد اسرائیل می توانند به راحتی در داخل و بین کلنی های زنبور عسل منتقل شوند.این بدان معنی است که می تواند یک زنبور را آلوده کند و به زنبورهای دیگر منتقل شود.همچنین می تواند به سایر گونه های حشرات در منطقه نیز منتقل شود.ویروس می تواند از زنبور نر در هنگام جفت گیری به ملکه ، از ملکه به تخم، از زنبورهای پرستار به لارو در هنگام تغذیه و از یک زنبور کارگر به زنبور دیگر در هنگام تروفالاکسی (تغذیه دهان به دهان) منتقل کرد.این ویروس می تواند از طریق محیط نیز منتقل شود، به خصوص زمانی که زنبورهای عسل غذای آلوده مصرف می کنند، این می تواند ذخایر عسل آلوده در کلنی یا گل هایی باشد که در مزرعه آلوده هستند.

کنه های واروآ عمدتا همولنف زنبورهای عسل را هدف قرار می دهند و در نتیجه ، عملکرد ایمنی آنها را مختل می کنند. جالب توجه است که اشاره شده است که کنه ماده واروآ در مقایسه با شفیره های سالم، فرزندان بیشتری روی شفیره های آلوده پرورش می دهد. و این بدان معناست که تهاجم کنه های واروآ می تواند وضعیت مربوط به ویروس فلج حاد اسرائیل را بدتر کند. عفونت ویروسی توانایی التیام زخم را در زنبورهای عسل کاهش می دهد. بنابراین، فرزندان کنه واروآ راحت تر از شفیره های آلوده غذا می گیرند. بریدگی‌های روی کوتیکول که بهبود نیافته است، راه را برای نفوذ کنه‌ها و فرورفتن روی شفیره‌ها هموار می‌کند.

یکی دیگر از عواملی که می تواند استعداد زنبورهای عسل را برای ابتلا به ویروس فلج حاد اسرائیل افزایش دهد، سطح استرس است. اینها به طور ایده آل محرک های استرس هستند که بر سیستم ایمنی زنبور عسل تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض آفت کش ها بر پاسخ ایمنی زنبور عسل تأثیر منفی می گذارد. اینها شامل مواد شیمیایی مانند ارگانوسیلیکن ها ، نئونیکوتینوئیدها و غیره است.

استفاده بیش از حد از کنه‌های شیمیایی برای درمان کنه‌های واروآ نیز باعث کاهش تحمل زنبور عسل به ویروس‌ها می‌شود. چنین مواد شیمیایی مشتق شده طبیعی باید در حد اعتدال استفاده شوند. زنبورها همچنین باید با جیره‌های باکیفیت، به ویژه گرده‌های گونه‌های مختلف یا متنوع گیاهان عرضه شوند . این کار مکانیسم دفاعی بدن زنبور عسل را در برابر عفونت های ویروسی تقویت می کند.

علائم ویروس فلج حاد اسرائیلی
همانطور که قبلا ذکر شد، IAPV  ارتباط نزدیکی با ویروس فلج مزمن زنبور عسل (CBPV) و ویروس فلج حاد زنبور عسل ABPV)) دارد و بنابراین علائم مشابهی دارد.

این شامل:
نوع 1) لرز در زنبورهای عسل
نوع 2) زنبورهای عسل دارای شکم و قفسه سینه تیره و بدون مو هستند. و حتی می تواند بدتر از باشد و منجر به فلج و در نهایت مرگ زنبورهای عسل شود.

ویروس فلج حاد اسرائیلی عمدتاً در تمام مراحل زندگی زنبور عسل رخ می دهد و مشخص شده است که متاسفانه ارتباط نزدیکی با اختلال فروپاشی کلونی (CCD) دارد ، ولی هیچ رابطه مستقیمی بین ویروس و CCD گزارش نشده است. این ویروس می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص در زمانی که مواردی از آلودگی کلنی به کنه های واروآ گزارش شده باشد.

علائم ویروس فلج حاد اسرائیلی را می توان در زنبورهای عسل بالغ مشاهده کرد و آنها یک یا دو مجموعه از علائم را که قبلا ذکر شد به تصویر می کشند. نوع یک شامل علائمی مانند لرزش بال ها هنگام حرکت است. گروهی از زنبورهای عسل که نمی توانند پرواز کنند، برخی دیگر روی زمین یا برخی در امتداد ساقه گیاهان می خزند. سایر علائم شامل نفخ شکم است که منجر به اسهال خونی می شود . چنین زنبورهایی در عرض چند روز پس از بروز علائم می میرند.

علائم اولیه مشاهده شده در زنبورهای عسل آلوده در طول روز اول شامل پاهای جلویی فلج یا ناتوان است و این به شدت بر تحرک زنبور عسل تأثیر می گذارد. در این مرحله زنبورهای بالغ به آرامی حرکت می کنند و پرواز و وزوز نمی کنند. هر گونه اختلال جزئی مانند تکان دادن ملایم کلنی زنبور عسل هیچ تاثیری بر زنبورها نخواهد داشت.

آزمایشات آزمایشگاهی نیز برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد ویروس فلج حاد اسرائیل انجام شده و تا کنون نتایج مختلفی به دست آمده است. اول از همه زنبورهای کارگری که ویروس IAPV را دریافت کرده‌اند، علائمی از خود نشان نمی‌دهند.علاوه بر این ، زنبورها آنقدر که در شرایط عادی انتظار می رود از منبع غذایی (تغذیه کننده آب قند) استقبال نکردند.زنبورهای کارگر آلوده رفتاری "آرام" از خود نشان دادند و شربت آب قند را نادیده گرفتند. بطوری که حتی به نظر می رسید آنها حتی متوجه شربت هم نشدند. علائم نوع دو مشاهده شده در زنبورهای عسل آلوده به IAPV شامل زنبورهای چرب، بی مو و سیاه شده با ناتوانی در پرواز است. چند روز بعد آنها قدرت پرواز خود را از دست می دهند، شروع به لرزیدن می کنند و در آخر می میرند.

توجه به این نکته ضروری است که هر دو نوع سندرم ممکن است در یک کلنی رخ دهد. موارد عفونت شدید، به ویژه با قوی ترین کلنی ها، به سرعت منجر به از دست دادن زنبورهای کارگر بالغ و در نتیجه فروپاشی کلنی شود. خوشه ای که از آنها باقی مانده متشکل از چند زنبور بالغ و یک ملکه روی شانه ای است که محافظت ضعیفی دارد.

؛؛ علائم ویروس فلج حاد اسرائیلی مشابه با برخی از بیماری های زنبور عسل است و بنابراین اشتباه گرفته می شود. این بیماری ها عبارتند از Nosema apis، سمیت شیمیایی، کنه های نای ، اختلال فروپاشی کلونی (CCD) و سایر عفونت هاست

یکی دیگر از نشانه های قابل توجه ویروس فلج حاد اسرائیل، رفتار زنبورهای کارگر سالم است. کارگران سالم عادی در بیشتر موارد زنبورهای بالغ بیمار را جدا می کنند. این بدان معناست که کارگرانی که علائمی مانند پاهای جلویی فلج یا بی حرکت دارند از بقیه زنبورهای عسل سالم جدا می شوند. هنگامی که این گروه اخراج شده از کارگران با پاهای جلویی فلج ، بی حرکت توسط زنبوردار جدا می شوند، علائم IAPV به وضوح قابل مشاهده است

کارگران بیمار هنگامی که در یک میکرو کلنی جدید به تنهایی نگهداری می شوند و تغذیه می شوند علائمی مانند لرزش شدید شکم و لرزش بدن را در عرض 12 تا 24 ساعت نشان می دهند. در این مدت زنبورهای بیمار نمی توانند بایستند یا راه بروند. در عرض چند روز یعنی 2 تا 3 روز به احتمال زیاد می میرند.

اثرات ویروس فلج حاد اسرائیل بر کلنی های زنبور عسل
درست مانند اکثر دی سیسترو ویروس ها ، عفونت IAPV می تواند بدون نشان دادن علائم شدید در کندوها پایدار باشد. با این وجود تیترهای بالای عفونت ویروسی، شفیره های منفرد یا زنبورهای بالغ می توانند بیماریزا باشند. زنبورهایی که تحت تأثیر نامطلوب قرار می گیرند معمولاً با تیره شدن قفسه سینه و شکم مشخص می شوند که اغلب با ریزش مو همراه است. علاوه بر این علائم با کاهش وزن ، لرزش و فلج همراه است. فلج همچنین یکی از علائم شناخته شده سایر دی سیسترو ویروس ها مانند ویروس فلج کریکت است .

ویروس فلج حاد اسرائیل عملکرد میتوکندری را مختل می کند و در نهایت تمام فرآیندهای مرتبط با انرژی در سیستم زنبور عسل را مختل می کند. یکی دیگر از اثرات مرتبط با IAPV، تأثیر بر رفتار زنبور عسل از طریق کاهش پاسخگویی ساکارز است. آزمایشاتی که در گذشته شامل 13 آنالیز پروتئومی انجام شد، پروتئین های ویروسی را در 12 و 36 ساعت از زمان تزریق ویروس نشان داد.

در آزمایش دیگری به نام آنالیز هستی شناسی ژن (GO) نتایج غنی سازی قابل توجه 36 ساعته پروتئین های مسئول عملکردهای ترجمه را نشان داد. اینها شامل کارکردهایی مانند؛ اتصال mRNA و فعالیت های متابولیکی بنابراین این بدان معناست که ویروس به طور نامطلوبی عملکرد سلولی منظم را در زنبورهای عسل آلوده مختل می کند. علاوه بر این سایر عملکردهای حیاتی کاهش می یابند. بیان پروتئین‌های پروتئازومی، پروتئین‌های اتصال mRNA 3'-UTR و اجزای اتصال‌دهنده به پروتئین بازشده.

بر اساس مطالعات دیگر توالی های جزئی IAPV تایید شد که در ژنوم زنبور عسل ادغام می شوند. لکه شمالی و غربی دنباله ها را ترجمه و بیان می کرد. این به معنی IAPV و تبادل متقابل زنبور عسل توالی ها مربوط به توالی های زنبور عسل جزئی است که در یک RNA مرتبط با IAPV یافت می شود. زنبورهای عسلی که در طول مطالعه با IAPV تزریق شدند، بسته به حضور RNA رشته مثبت و منفی، بر اثر عفونت ویروسی مردند.

برعکس، زنبورهای عسل سالم دارای توالی IAPV در ژنوم خود نبودند و بازماندگان به زنبورهای بالغ سالم تبدیل شدند. این گروه از بازماندگان توالی ویروسی را حمل کردند، یعنی در داخل پروتئین ساختاری خود. این شواهد حاکی از آن است که زنبورهای عسل با توالی های جزئی IAPV نسبت به IAPV مقاومت دارند.

علاوه بر این مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ادغام توالی‌های ویروسی در ژنوم میزبان مکانیسم اضافی ایمنی ضد ویروسی را ایجاد می‌کند. این با افزایش حفاظت با واسطه RNAi به دست می آید. مطالعات ذکر شده نشان می دهد که این می تواند با توجه به IAPV اتفاق بیفتد.

انتقال ویروس فلج حاد اسرائیلی
ویروس فلج حاد اسرائیل می تواند از راه های مختلفی منتقل شود: عمودی یا افقی در زنبورهای عسل و کلنی های زنبور عسل.

به صورت عمودی
انتقال عمودی به روش های مختلفی انجام می شود. ابتداIAPV  در تخمدان های ملکه تشخیص داده شد. ثانیاً این ویروس در اسپرم زنبورهای نر نیز یافت شده است. این یافته از IAPV در اندام های جنسی ممکن است به این معنی باشد که ویروس می تواند از طریق آمیزش جنسی در زنبورها قابل انتقال باشد.
به صورت افقی

انتقال افقی در این مورد به انتقال ویروس از طریق غذا یا مسیرهای منتقله از طریق ناقل اشاره دارد. با توجه به اینکه آزمایشات مختلف وجود IAPV را در دستگاه گوارش زنبور عسل تایید کرده است، ممکن است از طریق غذا منتقل شود. همچنین نتایج مثبتی برای IAPV در مدفوع ملکه زنبورها یافت شده است . منابع غذایی نیز برخی از آثار این ویروس را نشان داده است. علاوه بر اینIAPV  در تمام مراحل رشد زنبور عسل و جنسیت های مختلف کلونی زنبور عسل قابل تشخیص است.

کنه واروآ
انگل واروآ ناقل اکثر عفونت های زنبور عسل است و این شامل IAPV نیز می شود. این عمدتا همولنف زنبور عسل را هدف قرار می دهد و به عنوان ناقل IAPV عمل می کند. این کنه ها نه تنها IAPV را منتقل می کنند بلکه به عنوان میزبان برای IAPV عمل می کنند. آزمایش های مختلف وجود رشته های IAPV منفی را در کنه های واروآ تایید کرده اند.

این نشان دهنده وجود ویروس بلعیده شده توسط کنه است. این ویروس در غدد بزاقی کنه واروآ شناسایی شده است که بیشتر تایید می کند که واروآ یک ناقل IAPV است. جالب توجه است که به نظر می رسد ژن های مربوط به ایمنی در زنبورها در نتیجه آلودگی کنه ها کاهش یا ضعیف می شوند. این بدان معنی است که آلودگی به کنه باعث فلج شدن ایمنی زنبور عسل می شود و در نهایت عفونت و تکثیر ویروس را تشدید می کند.

تشخیص و مدیریت عفونت های ویروسی فلج حاد اسرائیل
برخی از ویروس ها علائم واضحی را نشان می دهند که می تواند وجود ویروس را نشان داده و می تواند تشخیص را در این مورد آسان تر کند. متأسفانه در صورتی که علائم آشکار نباشد و این کار را مشکل می کند و بنابراین شناسایی عفونت های داخل این کلنی ها تنها از طریق رویکردهای مولکولی امکان پذیر خواهد بود. این آزمایشات به تایید وجود ویروس و ارزیابی میزان شیوع یا سطح عفونت آن کمک می کند. یکی از این آزمایش ها واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است.

استفاده از PCR در تشخیص مستقیم ویروس های زنبور عسل بسیار موثر است.تشخیص اکثر ویروس ها دشوار است اما PCR به غلبه بر این مشکلات کمک می کند.PCR به شناسایی موارد مثبت ویروس فلج حاد اسرائیل (IAPV) در کلنی های زنبور عسل کمک می کند.نمونه های مختلف جمع آوری شده از مناطق مختلف تحت رونویسی معکوس PCR قرار می گیرند.این شامل کلونی هایی است که از علائم کاهش جمعیت، فلج، رنگ تیره یا فروپاشی ناگهانی رنج می برند.تجزیه و تحلیل توالی نشان می دهد که IAPV تقریباً با KBV مرتبط است.

کنترل و درمان ویروس فلج حاد اسرائیل
ویروس IAPV معمولاً در یک کلنی زنبور عسل طبیعی و سالم باقی می ماند و در مواقع استرس کلنی فعال می شود.درست مانند بسیاری از ویروس ها ، IAPV زمانی که با یک عامل استرس زای دیگری مانند واروآ، کمبودهای تغذیه ای، نوزما یا آفت کش ها تکمیل شود، مخرب می شود.

در نتیجه مدیریت فعال و یکپارچه کنه‌های واروآ و این عوامل استرس‌زا به مدیریت عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند.بازرسی معمول از کلنی ها نیز به عنوان راهی برای تشخیص علائم اولیه بیماری یا عفونت توصیه می شود.علائم یا نشانه های بالقوه را بررسی کنید. در صورتیکه که جمعیت کلنی ها کم میشود، مراقبت را بیشتر کنید.هر گونه الگوی پراکنده زایی را که می تواند نشان دهنده حذف نوزاد باشد، را بررسی کنید.اگر دلایل معتبری برای مشکوک بودن به بیماری یا عفونت دارید، چند نمونه بردارید و به متخصصان اجازه دهید RT-PCR انجام دهند.یک رویکرد مدیریت یکپارچه آفات به کنترل انگل هایی که ویروس هایی مانند IAPV را منتقل می کنند کمک می کند.

رویکردهای مدیریتی
استفاده از نژادهای زنبور عسل که تا حدی در برابر کنه های واروآ مقاومت دارند ، برای کنترل موثر است. این موضوع میتواند شامل استفاده از نژاد روسی رفتار بهداشتی مبارزه با واروآ، و دیگر نژادهایی است که مچ پا یا پای کنه ها را گاز می گیرند و یا می جوند. این نژادها به طور غریزی جمعیت ویروسی را سرکوب می کنند.

سایر اقدامات کنترل فرهنگی علیه IAPV عبارتند از:
1 - عفونت های ویروسی در مناطقی که تراکم بیشتری از کلنی های زنبور عسل دارند، زیاد است. تعداد کلنی ها را در یک زنبورستان کاهش دهید. کلنی های زنبور عسل نیز باید از هم فاصله داشته باشند و در جهت های مختلف قرار گیرند.
2 - قاب ها را از کلنی های مشکوک به کلنی های سالم منتقل نکنید.
3 - ابزار و سایر تجهیزات کندو باید پس از استفاده کاملاً تمیز و با استفاده از الکل ضدعفونی شوند.
4 - زنبورها باید از غذای باکیفیت تغذیه شوند. برای زنبورهای عسل جیره با کیفیت بالا فراهم کنید. منطقه محلی همچنین باید گرده و شهد با کیفیت خوب را برای زنبورهای چراگر فراهم کند. ابزار Beescape.org به زنبورداران کمک می کند تا مطمئن شوند که آیا منطقه محلی بهترین شهد با کیفیت را برای زنبورها فراهم می کند یا خیر. اگر کیفیت شهد پایین باشد و یا متوجه شوید که زنبورهای عسل دیگر شهد یا گرده را جمع آوری نمی کنند، چاره ای جز تهیه خوراک مکمل نخواهید داشت. با این وجود با توجه به مطالعاتی که نشان می‌دهد گرده‌های جمع‌آوری‌شده توسط زنبور عسل برای سلامت زنبور عسل بسیار بهتر از رژیم‌های غذایی مکمل است، در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر منطقی‌تر است. این می تواند به معنای انتقال کندوها به مکان بهتر باشد. همچنین می توانید از تله گرده برای جمع آوری گرده در کلنی های قوی زنبور عسل استفاده کنید و از آن برای تغذیه کلنی های دیگر استفاده کنید.

رویکردهای فیزیکی
1. شانه های قدیمی را بردارید
حذف شانه های قدیمی به از بین بردن ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا که با افزایش سن شانه های موم انباشته می شوند، کمک می کند. یک راهنمای کلی، حدود ⅓ از قاب ها باید از هر کندو هر سال حذف شود. این شانه های قدیمی باید دور ریخته شوند.

2. رسوب بره موم
بره موم تولید ژن های ایمنی را در زنبورها افزایش می دهد و به مقابله با سطح ویروس ها کمک می کند. زنبورهای عسل به طور طبیعی بره موم ها را جمع آوری کرده و از آن به عنوان ضدعفونی کننده در ورودی کندو استفاده می کنند . همچنین برای آب بندی شکاف ها و شکاف های کندو استفاده می شود و از این رو به عایق بندی کندو کمک می کند.

زنبورها را می توان با استفاده از اجزای کندویی که دارای سطوح داخلی خشن هستند تشویق به تجمع بره موم کرد. علاوه بر این، یک پارچه پنبه ای هنگامی که به عنوان پوشش داخلی استفاده می شود ، زنبورها را تشویق می کند تا بره موم را جمع آوری و انباشته کنند.

رویکردهای شیمیایی
مواد شیمیایی مشتق شده طبیعی به درمان عفونت های ویروسی در زنبور عسل کمک می کند. اینها باید در حد اعتدال استفاده شوند، زیرا استفاده بیش از حد می تواند زنبورها را بکشد یا کنه ها و سایر عوامل بیماری زا را در برابر مواد شیمیایی مقاوم کند.

راه حل های شیمیایی توصیه شده برای IAPV عبارتند از:
1. درمان تیمول
آزمایش‌های مختلفی که شامل استفاده از تیمول 0.16 ppm صورت گرفت ، کاهش سطح ویروس فلج زنبورهای اسرائیلی را نشان داد. محلول بر روی زنبورهای تازه ظاهر شده اعمال شد و سپس به کلنی های خود بازگشت. متأسفانه تیمول نتایج ثابتی نمی دهد. بنابراین مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

2. محلول بره موم
محلول بره موم را در داخل کندوها بمالید تا از IAPV و سایر ویروس هایی که زنبورهای عسل را تحت تأثیر قرار می دهند جلوگیری کنید.

3. عصاره قارچ
عصاره دو گونه، یعنی Ganoderma resinaceum و Fomes fomentarius سطح ویروس فلج زنبور عسل اسرائیل را کاهش می دهد.

؛؛ نتیجه گیری !
کلنی های سالم زنبور عسل کمتر تحت تأثیر بیشتر عفونت های ویروسی قرار می گیرند مگر اینکه استرس های مزمن در کلنی ها ظاهر شوند. به عنوان مثال سطوح بالای کنه های واروآ. این کنه‌ها باعث ایجاد عفونت‌های عمده در زنبورهای عسل می‌شوند و می‌توانند منجر به سطوح بالای ویروس فلج حاد اسرائیلی شوند که منجر به علائم شدید یا مرگ کلنی شود. اقدامات فرهنگی و فیزیکی می تواند به مقابله با ویروس ها و به حداقل رساندن سطح ویروس ها در کلنی های زنبور عسل کمک کند. آنها همچنین در کاهش جمعیت کنه واروآ موثر هستند.

درک صحیح زیست شناسی ویروس زنبور عسل و تعاملات آن و استفاده از داروهای توصیه شده برای عفونت های ویروسی در بهبود رفاه کلنی زنبور عسل مفید است. ویروس فلج حاد اسرائیل یک ویروس گسترده است که سیستم گوارش زنبور عسل را تحت تاثیر قرار می دهد. این ویروس سلول های اپیتلیال میانی روده را آلوده می کند و راه را برای ویروس و سایر عفونت ها هموار می کند. هنگامی که IBPV و این ویروس ها راه خود را به همولنف پیدا می کنند، به سلول های دیگر بدن زنبور عسل حمله می کنند.

انگلی مانند کنه وآروا ناقل ویروس فلج حاد اسرائیل و سایر عفونت ها است. همولنف زنبور عسل را مصرف می کند و منافذی را ایجاد می کند که به عنوان بزرگراهی برای ورود ویروس ها عمل می کند. این ویروس ها اگر به صورت خوراکی بلعیده شوند به ندرت باعث عفونت می شوند، اما زمانی که عوامل استرس زا مانند کنه ها راه را ایجاد کنند باعث عفونت می شوند. کنه واروآ عامل اصلی انتشار ویروس در زنبور عسل است و کنترل آن می تواند به جلوگیری از اکثر این ویروس ها کمک کند.